Rynek magazynowy w Polsce rozwija się w szybkim tempie. Z uwagi na dobre położenie geograficzne naszego kraju oraz wzrost liczby autostrad i sieci dróg, coraz więcej firm decyduje się na budowę magazynów i centrum logistyczno-transportowych. W tego typu miejscach niezbędne są wózki widłowe. Z każdym rokiem zauważamy zwiększenie zainteresowania wynajmem wózków widłowych. To, jaki model wypożyczyć, powinno być uzależnione od jego budowy oraz przeznaczenia.
Spis treści
Dlaczego istotna jest znajomość budowy wózka widłowego?
Każdy pracownik obsługujący widłak, musi dobrze znać sprzęt, z którym ma styczność. Sprawdzenie stanu technicznego wózka widłowego przed rozpoczęciem prac, to konieczność. Znajomość odpowiednich części, wiedza o tym, jak wyglądają, gdy są w dobrym stanie, pozwala uchronić kierowcę, a także i innych użytkowników magazynu, przed wypadkiem.
Znajomość budowy wózka widłowego jest szczególnie istotna wtedy, gdy dopiero planujemy rozpocząć pracę operatora. W trakcie kursu UDT na wózki widłowe, a także późniejszego egzaminu, często pojawiają się pytania dotyczące właśnie budowy widłaka.
Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź kurs na wózki widłowe – gdzie odbyć i ile kosztuje.
KALKULATOR WYNAJMU WÓZKA WIDŁOWEGO – OBLICZ CENĘ NAJMU
Potrzebujesz wynająć wózek widłowy? Szukasz konkretnego modelu w określonej cenie? W Get-a-truck zapewniamy dostęp do szerokiej oferty modeli wózków widłowych w świetnych cenach. Skorzystaj z naszego kalkulatora dotyczącego wynajmu wózków widłowych w Łodzi i oblicz wszystkie niezbędne koszty!
Budowa wózka widłowego jezdniowego – elementy zewnętrzne
Wózki widłowe mają sprecyzowaną budowę. Różni się ona w zależności od tego, z jakim widłakiem mamy do czynienia. Niektóre z modeli, zarówno wśród wózków wynajmowanych, jak i nowych, mogą posiadać specjalne części lub dodatkowe oprzyrządowanie. Istnieje jednak kilka podstawowych elementów wspólnych dla wszystkich sprzętów tego typu.
Czołowe wózki widłowe – budowa masztu
Jedną z najważniejszych składowych tego typu wózka widłowego jest maszt. Zadaniem masztu jest unoszenie, utrzymanie oraz opuszczanie towarów. W przypadku wózków widłowych czołowych (niezależnie od tego, czy akumulatorowych, gazowych, czy na olej napędowy), maszt montowany jest pionowo z przodu pojazdu. Na maszt składają się:
- profile masztowe,
- siłownik masztu,
- łańcuchy,
- łożyska,
- widły.

Schemat budowy akumulatorowego czołowego wózka widłowego na przykładzie wózka marki Jungheinrich.
W przypadku wózków widłowych wyróżnia się również trzy rodzaje mechanizmów podnoszenia. Ich typ zależny jest od rodzaju masztu zastosowanego w wózku, a dokładniej od wysokości podnoszenia. Warto wiedzieć, że wyróżnia się:
- maszt standardowy STD (tzw. Simplex) – to masz pojedynczy, jednoczęściowy, który bazuje na jednej ramie i charakteryzuje się ograniczoną wysokością podnoszenia;
- maszt podwójny – zwany także Duplex – w tym wypadku karetka unoszona jest z pomocą wysuwanego siłownika; to rozwiązanie, które stosowane jest w przypadku wózków widłowych o wyższym udźwigu;
- maszt Triplex – wyposażony jest w dwie ramy wewnętrzne, co pozwala mu na osiągniecie maksymalnej wysokości podnoszenia.
Rama i nadwozie wózka widłowego
Kolejnym elementem budowy wózka widłowego czołowego jest rama oraz nadwozie. W zależności od modelu wózka, może mieć różny kształt, wielkość i formę. Jest wykonywana ze stali. Na tę część budowy wózka widłowego składają się m.in.:
- fotel operatora (który powinien być wygodny, ergonomiczny);
- daszek ochronny;
- przeciwwaga (umieszczona jest z tyłu wózka, a jej celem jest prawidłowe obciążenie wózka; zapewnia to stabilność przewożonym ładunkom);
- błotniki;
- karetka (czyli płyta czołowa, która jest połączona bezpośrednio z masztem – do karetki wózka widłowego mocowane są widły);
- klatka bezpieczeństwa (służy do ochraniania operatora przed spadającymi ładunkami);
- kabina operatora (która jest otwarta, a wewnątrz, oprócz fotela operatora, znajdują się także wszelkie elementy niezbędne do sterowania wózkiem widłowym).
Napęd wózka widłowego jezdniowego

Schemat budowy czołowego wózka widłowego na olej napędowy lub gaz płynny na przykładzie wózka marki Jungheinrich.
Żaden pojazd nie obejdzie się bez napędu. W przypadku wózków widłowych wyróżnia się silniki:
- niskoprężne, które zasilane są benzyną,
- gazowe (LPG),
- wysokoprężne, zasilane olejem napędowym (dieslem),
- elektryczne, które działają dzięki zasilaniu z baterii znajdujących się w akumulatorze.
Pozostałe elementy budowy wózka widłowego czołowego
Niezależnie od tego, czy masz do czynienia z wózkiem widłowym nowym, czy może wynajmowanym, niezbędnym elementem sprzętu są koła i opony wózka widłowego. W przypadku widłaka na wynajem, za każdym razem zużyte koła zostają wymienione, podobnie jak sworznie, tuleje czy cylinder układu kierowniczego. Istotne jest także to, że w zależności od modelu wózka widłowego jezdniowego, podwozie może składać się z czterech lub trzech kół.
O czym jeszcze musisz pamiętać w przypadku widłaków? Sprawdź oznaczenia na oponach do wózków widłowych – wszystko, co musisz wiedzieć!
Wózki widłowe mogą posiadać także różnego typu osprzęt dodatkowy. W zależności od modelu, poza widłami lub przedłużkami, dostępne są także takie elementy, jak:
- chwytaki (ich wybór powinien być dopasowany do potrzeb danej firmy),
- czerpaki (służą przede wszystkim do transportowania materiałów sypkich),
- łyżki (różnego typu osprzęt przeznaczony m.in. do transportu materiałów płynnych),
- wciągarki,
- platformy robocze.
Budowa wózka widłowego jezdniowego – najważniejsze układy
Wózek widłowy to nie tylko to, co widzimy na pierwszy rzut oka. Dla każdego operatora wózka widłowego niezwykle ważna jest także znajomość różnych układów i mechanizmów pojazdu. Cała technologia tego typu pojazdów jezdniowych opiera się na działaniu systemów, zapewniających prawidłową pracę sprzętu.
Główne układy wózka widłowego
Do najważniejszych elementów wózka widłowego możemy zaliczyć układ:
- napędowy,
- hamulcowy,
- przeniesienia napędu
- elektryczny,
- hydrauliczny,
- podnoszenia,
- kierowniczy.
Najistotniejszym układem wózka widłowego jest układ hydrauliczny. Decyduje o bezpieczeństwie pracy wózka widłowego. Znajduje się w każdym pojeździe, niezależnie od tego, czy jest on spalinowy, gazowy czy elektryczny.
Główne mechanizmy wózka widłowego
Mechanizmy wózka widłowego odpowiadają przede wszystkim za ruch wózka widłowego. Dostępne są takie mechanizmy, jak:
- jazdy – od niego uzależniony jest ruch poziomy wózka widłowego;
- podnoszenia – odpowiada za ruch pionowy karetki;
- wychyłu – który odpowiada za wychył lub przechył masztu;
- przesuwu – gwarantuje przesuw karetki, w przypadku wózków widłowych wyposażonych taką możliwość;
- obrotu – zapewnia ruch obrotowy, w wózkach wyposażonych w chwytak obrotowy.