Praca z pojazdami w magazynie jest potencjalnie niebezpieczna – duże maszyny i ciężkie ładunki stwarzają zagrożenie zarówno dla ludzi, jak i wyposażenia, dlatego każdy wózek widłowy oferuje szereg zabezpieczeń, które chronią operatora, innych pracowników, transportowany towar i sam pojazd. Sprawdź, jakie zabezpieczenia występują w wózkach widłowych oraz jaka jest ich funkcja!
Spis treści [Ukryj]
Rola zabezpieczeń w wózkach widłowych
Funkcją zabezpieczeń w wózkach widłowych jest ochrona kierowcy i osób postronnych przed wypadkiem i ewentualnym uszczerbkiem na zdrowiu, chronienie przewożonego ładunku oraz zabezpieczenie przed uszkodzeniem samego pojazdu (wskutek kolizji, awarii któregoś z systemów czy niewłaściwego użytkowania).

Co odpowiada za bezpieczeństwo w wózku?
Za bezpieczeństwo w wózku widłowym odpowiada wiele rodzajów elementów. Należą do nich części hydrauliczne (na przykład zawory bezpieczeństwa), elementy mechaniczne (hamulce etc.), rozwiązania konstrukcyjne (takie jak systemy stabilizacji) oraz komponenty elektroniczne i elektryczne: czujniki, bezpieczniki, kamery i wiele innych. Bardzo istotne jest także prawidłowe oznakowanie i oświetlenie pojazdu.
KALKULATOR WYNAJMU WÓZKA WIDŁOWEGO – OBLICZ CENĘ NAJMU
Jakie zabezpieczenia stosuje się w wózkach widłowych?
W wózkach widłowych stosuje się wiele rodzajów zabezpieczeń, które pełnią różne funkcje oraz mogą być zbudowane w różny sposób.
Ochrona przed przeciążeniem
Ochrona przed przeciążeniem układu podnoszenia (na przykład wskutek usiłowania uniesienia zbyt ciężkiego ładunku) to jeden z najistotniejszych systemów zabezpieczeń w wózkach widłowych. W celu chronienia przed przeciążeniem stosuje się między innymi czujniki tensometryczne, zawory bezpieczeństwa (przeciążeniowe) oraz zawory zwrotno-dławiące.
Ciekawostka!
W nowoczesnych modelach wózków układ hydrauliczny podnoszenia może być zintegrowany z układem wspomagania kierownicy. Wpływa to na sposób działania zaworów bezpieczeństwa i dławiących, jednak ich funkcja pozostaje taka sama.
Zabezpieczenia konstrukcyjne i mechaniczne
Do zabezpieczeń mechanicznych i konstrukcyjnych w wózkach widłowych można zaliczyć między innymi dachy ochronne, które zabezpieczają operatora przed uderzeniem przez spadający ładunek lub potrącone wózkiem przedmioty. Podobną funkcję pełni krata ochronna karetki na płycie czołowej. Innym istotnym elementem każdego wózka widłowego są hamulce, które można podzielić na zasadnicze i postojowe.
Zabezpieczenia elektryczne i elektroniczne
Zabezpieczenia elektryczne i elektroniczne to szeroka kategoria, która obejmuje zarówno elementy chroniące elektrykę i elektronikę w wózku, jak i różne systemy ochronne zasilane prądem. Do zabezpieczeń elektrycznych i elektronicznych można zaliczyć między innymi:
- bezpieczniki: termiczne (wyłączenie obwodu następuje po przekroczeniu ustalonej temperatury), topikowe (wyłączenie po przetopieniu się elementu zabezpieczającego na skutek zbyt wysokiej podaży energii) czy czasowe (przerwanie obwodu po upływie ustalonego czasu),
- stacyjka z odpowiednimi zabezpieczeniami, które nie pozwalają odpalić urządzenia innej osobie niż uprawniony operator,
- wyłączniki awaryjne, które pozwalają na odcięcie głównego źródła zasilania,
- mechanizmy zapobiegające gwałtownemu ruszeniu z miejsca,
- czujniki cofania,
- systemy uniemożliwiające uruchomienie pojazdu bez zapiętych pasów bezpieczeństwa
oraz wiele innych.
Nowoczesna elektronika
Nowoczesne wózki widłowe są wyposażone w różne systemy elektroniczne zwiększające poziom bezpieczeństwa. Coraz popularniejszym rozwiązaniem są na przykład radary ultradźwiękowe i skanery laserowe, które wykrywają obiekty na drodze wózka i informują operatora o zagrożeniu kolizją. Stosuje się także specjalne urządzenia emitujące i odbierające fale radiowe – wyposażeni w nie pracownicy są automatycznie “rozpoznawani” przez wózek jako żywe osoby. Na pojazdach często umieszcza się też kamery, dzięki którym operator ma możliwość widzenia w pełnym polu, również z tyłu wózka. Innym nowoczesnym rozwiązaniem są czytniki linii papilarnych oraz inne systemy identyfikacji, które zapobiegają uruchomieniu pojazdu przez osoby postronne.
Kontrola działania wózka
Bezpieczeństwo wózka widłowego i osób pracujących w jego pobliżu w ogromnej mierze zależy od prawidłowego działania pojazdu, dlatego urządzenia te są wyposażone w różne wskaźniki i systemy monitorujące, które przez cały czas kontrolują przebieg procesów wewnątrz wózka. Można do nich zaliczyć na przykład wskaźniki naładowania akumulatora (wózki elektryczne i spalinowe), ilości paliwa (wózki spalinowe), udźwigu, aktualnej wysokości podnoszenia, ilości oleju, temperatury silnika i układu chłodzenia czy położenia koła kierującego (w przypadku wózków trójkołowych).
Sygnalizacja i ostrzeganie
Wózki widłowe mogą posiadać różne rozwiązania sygnalizacyjno-ostrzegawcze, które informują osoby postronne o aktualnym ruchu i działaniu pojazdu. Zalicza się do nich przede wszystkim sygnały dźwiękowe i świetlne. Mogą ostrzegać o rozpoczęciu podnoszenia ładunku czy o kierunku ruchu pojazdu (na przykład sygnalizator cofania). Warto, by wszystkie osoby pracujące w pobliżu wózka potrafiły rozpoznawać te sygnały i postępować zgodnie z zasadami bezpieczeństwa na ich podstawie.
Stabilizacja pozycji pojazdu oraz ładunku
Wózki widłowe, w szczególności te podnoszące ładunek na większe wysokości (na przykład podnośnikowe czy typu reach truck) są mocno narażone na problemy związane z potencjalną utratą równowagi, takie jak zbyt mocne odchylenie masztu czy nawet przewrócenie się całej konstrukcji. Aby temu zapobiec, stosuje się różne sposoby na ustabilizowanie pozycji pojazdu i jego poszczególnych części. Mogą być to rozwiązania konstrukcyjne i mechaniczne (ustawianie wideł w pionie, ograniczenie wychylenia masztu, przeciwwaga, synchronizowanie ustawienia operatora z pozycją kół) albo elektroniczne (na przykład ograniczenie prędkości podczas zakręcania i innych manewrów).
Dzięki zastosowaniu odpowiednich zabezpieczeń, potencjalne zagrożenia związane z pracą z wózkiem widłowym są ograniczone do minimum. To ogromna korzyść nie tylko ze względów bezpieczeństwa, ale również ekonomicznych – chronieni są zarówno operatorzy i pracownicy, jak i przewożony ładunek, a także sam pojazd oraz pozostałe wyposażenie obiektu.