Zima a wózek widłowy – zadbaj o pojazd i bezpieczeństwo

Zima a wózek widłowy – zadbaj o pojazd i bezpieczeństwo

Zimowe warunki to trudne wyzwanie dla pojazdów – dotyczy to również wózków widłowych. Sprawdź, jak przygotować wózek widłowy do sezonu zimowego, jakie są możliwe zagrożenia związane ze zmianą pory roku i jak zadbać o pojazd, gdy zima najmocniej daje o sobie znać.

Przygotowanie wózka widłowego przed zimą

Przed rozpoczęciem zimy warto poddać wózek widłowy gruntownemu przeglądowi, który powinien uwzględnić przede wszystkim stan kół i opon, a także sprawność takich elementów jak elektronika, oświetlenie czy układ zapłonowy (w przypadku pojazdów spalinowych) i hamulcowy. Należy również pamiętać o wymianie oleju oraz innych płynów na ich odpowiedniki przeznaczone do eksploatacji w warunkach zimowych.

Jakie zagrożenia pojawiają się w sezonie zimowym?

W okresie zimowym wózek widłowy oraz jego operator mogą spotkać się z takimi trudnościami jak niskie temperatury, opady atmosferyczne (śnieg, deszcz ze śniegiem, marznący deszcz), oblodzona, zaśnieżona lub mokra nawierzchnia czy ograniczona widoczność. W przypadku urządzeń wykonujących zadania zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków, problemem mogą być też gwałtowne zmiany temperatury.

O co trzeba zadbać zimą?

Zwrócenie uwagi na istotne czynniki pozwoli ci zadbać o bezpieczeństwo wózków widłowych oraz ich operatorów, a także ochronić innych pracowników i transportowany ładunek.

Odpowiednie miejsce przechowywania wózka

Wózki widłowe powinny być przechowywane w zadaszonym i zamkniętym pomieszczeniu, w którym temperatura nie spada poniżej 0°C. Pomoże to zapobiec kondensowaniu się pary wodnej w mechanizmach zapłonowych pojazdów spalinowych oraz rozładowywaniu akumulatorów w wózkach elektrycznych.

Sezonowy olej i płyny

Przed rozpoczęciem sezonu zimowego należy wymienić olej silnikowy oraz wszystkie płyny (przede hamulcowy i chłodniczy) na takie, które mogą być użytkowane podczas mrozu. To bardzo istotne, ponieważ zamarznięcie któregoś z płynów może uszkodzić cały układ, natomiast nadmierne zagęszczenie oleju może nawet doprowadzić do zatarcia silnika.

Właściwy poziom paliwa

W wózkach widłowych spalinowych należy dbać, by bak był zawsze odpowiednio dopełniony (przynajmniej do połowy). Zapobiegnie to skraplaniu się pary w silniku i jej zamarzaniu, co mogłoby uszkodzić cały mechanizm napędowy. Dotyczy to szczególnie silników typu diesel, ale również innych napędów spalinowych.

Akumulator

Akumulatory wózków widłowych w niskiej temperaturze są narażone na szybsze rozładowywanie się i zużycie, niż w cieple. Dlatego warto rozważyć wybór modeli dodatkowo zabezpieczonych przed zimnem. Należy też pamiętać o przechowywaniu nieużywanych w danym momencie akumulatorów w ciepłym miejscu, naładowanych przynajmniej do połowy. Choć problemy z akumulatorami najdotkliwiej wpływają na działanie wózków elektrycznych, dotyczą one także pojazdów spalinowych, które są wyposażone w niewielki akumulator umożliwiający rozruch i działanie elektroniki (podobnie jak w samochodzie).

Ogumienie

Jeżeli nawierzchnia jest ośnieżona lub oblodzona, można zwiększyć przyczepność opon za pomocą montowanych na nich łańcuchów (opony pompowane) lub kolców (ogumienie pełne). Warto także zwrócić uwagę na stan bieżnika, a jeśli jest już zużyty, przed początkiem sezonu zimowego wymienić ogumienie na nowe.

Komfort operatora

Zimno, brak światła i zmęczenie negatywnie wpływają na efektywność pracy, ale też na poziom bezpieczeństwa podczas kierowania wózkiem widłowym. Dlatego należy zadbać, by operator wózka widłowego miał dostęp do ogrzewanej kabiny i miał wyznaczone przerwy w pracy.

Odpowiednie przeszkolenie załogi

Przed zimą warto przeprowadzić krótkie szkolenie, na którym będą obecni zarówno operatorzy wózków widłowych, jak i pozostali pracownicy. Powinno się na nim zwrócić uwagę na takie aspekty związane z bezpieczeństwem jak konieczność utrzymywania niższej prędkości, korzystania z odzieży odblaskowej czy zachowania dodatkowej ostrożności podczas poruszania się w pobliżu pracującego wózka widłowego.

Oświetlenie i oznakowanie pojazdu

Właściciel wózka widłowego powinien zwrócić szczególną uwagę na to, by zimą pojazd był odpowiednio oświetlony i oznakowany. Pozwoli to zobaczyć go z daleka nawet przy słabszej widoczności związanej z opadami śniegu czy szybciej zapadającym zmierzchem.

Właściwe przygotowanie otoczenia

Miejsce, po którym porusza się wózek widłowy (na przykład plac przeładunkowy), również powinno zostać odpowiednio przygotowane do pracy. Należy zadbać między innymi o odśnieżenie nawierzchni oraz poprawienie przyczepności poprzez posypanie podłoża piaskiem. Odradza się natomiast stosowanie soli, która niszczy karoserię wózka i źle wpływa na znajdującą się w pobliżu roślinność.

Jak odśnieżyć plac manewrowy?

Wiele wózków widłowych może działać jako odśnieżarki – wystarczy w tym celu zamontować na nich odpowiedni osprzęt w postaci specjalnych pługów. Pozwala to uniknąć przerw w pracy związanych z koniecznością ręcznego odśnieżania lub oczekiwania na zewnętrznego usługodawcę.

Ograniczenie gwałtownych zmian temperatury

Duża część wózków widłowych jest wykorzystywana zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków. Wiąże się to z narażeniem ich na nagłe i gwałtowne zmiany temperatury, które mogą negatywnie wpływać na działanie pojazdów. Można temu zapobiec, stosując specjalną “strefę buforową”, w której pojazdy ogrzeją się lub ochłodzą przed zmianą środowiska pracy. Takie pomieszczenie powinno być zamknięte i osłonięte przed opadami atmosferycznymi, natomiast jego temperatura powinna mieścić się w zakresie od 0°C do 5°C.

Odpowiednie przygotowanie wózka widłowego do sezonu zimowego oraz prawidłowa eksploatacja pojazdu w tym okresie pozwalają uniknąć potencjalnych zagrożeń oraz dodatkowych kosztów, które mogą wiązać się z niewłaściwym użytkowaniem. Dlatego przed nadejściem pierwszych mrozów zawsze warto zainwestować w szczegółowy przegląd oraz przygotowanie wózka widłowego do nadchodzących warunków. Dzięki temu będzie on zawsze działał sprawnie, efektywnie i bezpiecznie, nawet podczas bardzo srogich zim.