Jaki wózek widłowy wybrać – elektryczny czy spalinowy?

Jaki wózek widłowy wybrać – elektryczny czy spalinowy?

Wózki widłowe mogą być wyposażone w różne rodzaje napędów, z których najbardziej popularne są elektryczne i spalinowe. Sprawdź, czym charakteryzują się poszczególne typy wózków widłowych i jak dobrać model z napędem odpowiednim do danego zastosowania – wózek widłowy elektryczny lub wózek widłowy spalinowy!

Rodzaje silników w wózkach widłowych

Wśród najczęściej wykorzystywanych wózków widłowych można znaleźć urządzenia z napędem elektrycznym (na akumulator lub energię z sieci) oraz spalinowym (silnik diesel, benzynowy lub zasilany gazem). Każdy typ pojazdu ma charakterystyczne cechy, które warunkują jego przydatność w różnych sytuacjach.

KALKULATOR WYNAJMU WÓZKA WIDŁOWEGO – OBLICZ CENĘ NAJMU

Ładowanie...

Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne dla prowadzenia korespondencji. Administratorem danych osobowych jest firma Irapol Sp. z o .o., ul. Szczecińska 55a, 91-222 Łódź. Przeczytaj więcej w naszej Polityce Prywatności.

* Pole wymagane

Z napędem elektrycznym

Widłowe wózki elektryczne są wyposażone w silnik zasilany prądem stałym (DC) lub zmiennym (AC). Nie emitują one spalin i są mniej awaryjne oraz cichsze od wózków spalinowych. Warto jednak pamiętać, że za tę samą moc i parametry techniczne (udźwig, maksymalną prędkość etc.) w wózku widłowym elektrycznym zapłacimy więcej, niż w jego spalinowym odpowiedniku. Problemem mogą być także przerwy w pracy związane z koniecznością ładowania, jeżeli pojazd nie posiada wymiennych akumulatorów. W przypadku awarii wózek elektryczny może się zapalić, jednak ze względu na brak wybuchowego paliwa (takiego jak gaz czy benzyna) nie stanie się on przyczyną eksplozji (oczywiście z wyjątkiem zapłonu w pobliżu materiałów wybuchowych). Wózki z silnikiem elektrycznym mogą pracować wewnątrz budynków, a w przypadku obecności dodatkowych zabezpieczeń chroniących przed szkodliwym wpływem warunków atmosferycznych – także na zewnątrz.

Akumulatorowe wózki widłowe

Wózki widłowe zasilane akumulatorowo są wyposażone w baterie wielokrotnego ładowania, najczęściej wykonane w technologii kwasowo-ołowiowej (jak akumulatory samochodowe), litowo-jonowej (jak akumulatory w smartfonach) lub litowo-polimerowej (jak akumulatory w autach elektrycznych). Akumulatory mogą być wbudowane w wózek (podobnie jak w samochodach elektrycznych) lub wyjmowane, co umożliwia wymianę na czas ładowania poprzedniego zestawu. Polskie przepisy wymagają, by obiekt obsługiwany wózkami akumulatorowymi był wyposażony w specjalnie zabezpieczony i oznaczony punkt ładowania, szczególnie w przypadku potencjalnie niebezpiecznych baterii kwasowo-ołowiowych.

Wózki widłowe zasilane sieciowo

Wózki widłowe zasilane sieciowo są stosowane rzadziej od akumulatorowych ze względu na ograniczenia związane z koniecznością podłączenia przy pomocy przewodu. Podobnie jak w przypadku wózków akumulatorowych, mogą być one wyposażone w silnik zasilany prądem stałym lub zmiennym.

Z napędem spalinowym

Wózki widłowe spalinowe mogą być wyposażone w silnik wysokoprężny typu diesel, benzynowy lub zasilany gazem LPG bądź CNG. Ze względu na emisję szkodliwych dla zdrowia spalin stosuje się je zazwyczaj w obiektach otwartych lub półotwartych. Wyjątek stanowią bardzo nowoczesne modele wyposażone w system zaawansowanych filtrów, które mogą być dopuszczone do użytku wewnątrz dobrze wentylowanych budynków. Wózki spalinowe są nieco tańsze od elektrycznych, jednak koszt ich eksploatacji (paliwa oraz ewentualnych napraw) jest średnio wyższy.

Wózki widłowe diesel

Wózki widłowe z silnikiem wysokoprężnym typu diesel wykorzystują do działania spalany olej napędowy. Charakteryzują się dużą mocą i wydajnością, dlatego ten rodzaj napędu często stosuje się w wózkach terenowych. Wózki z silnikiem diesla cechują się średnią awaryjnością i umiarkowaną ceną eksploatacji. Ze wszystkich pojazdów spalinowych stwarzają najmniejsze ryzyko pożaru. Problemem może być jednak wysoka emisja spalin oraz hałas, które często uniemożliwiają zastosowanie ich wewnątrz budynków.

Wózek widłowy na benzynę

Wózki widłowe na benzynę cechuje bardzo duża moc, szczególnie chwilowa, dlatego dobrze sprawdzają się w przypadku pojazdów, które muszą mieć możliwość rozwinięcia większej prędkości. Emisja spalin i hałas jest mniejszy niż w przypadku silników diesla, należy jednak mieć świadomość, że wózki benzynowe są droższe w eksploatacji (przede wszystkim ze względu na koszt paliwa) i stwarzają wyższe ryzyko pożaru oraz wybuchu.

Wózek widłowy na gaz

Wózki widłowe na gaz mogą być zasilane dwoma rodzajami paliwa: LPG lub CNG. Pojazdy mogą być wyposażone w butle lub system tankowania podobny do samochodowego. Są najtańsze w eksploatacji ze wszystkich wózków spalinowych i emitują najmniej hałasu oraz spalin, charakteryzują się jednak niższą mocą. Warto też zwrócić uwagę na zagrożenie pożarem lub wybuchem – szczególnie w przypadku niewłaściwego użytkowania lub awarii pojazdu.

Wózek spalinowy czy elektryczny?

Podczas wybierania napędu warto zwrócić uwagę na kilka czynników, takich jak planowane miejsce pracy wózka widłowego, rodzaj towaru, który ma być za jego pomocą transportowany czy budżet, jakim się dysponuje.

Miejsce pracy

Zazwyczaj wózki elektryczne stosowane są w budynkach, a spalinowe – na zewnątrz (lub w obiektach półotwartych). Istnieją jednak modele elektryczne przeznaczone do użytku na dworze i spalinowe wózki o konstrukcji pozwalającej na zastosowanie wewnątrz obiektów. Warto jednak pamiętać, że niska temperatura panująca poza budynkiem może negatywnie wpływać na wydajność i żywotność akumulatorów w wózku elektrycznym, natomiast poziom emisji hałasu i spalin w wózkach spalinowych może okazać się zbyt wysoki do pracy wewnątrz, nawet w przypadku urządzeń z nowoczesnymi filtrami i systemami tłumiącymi.

Czas ciągłej pracy

Wózki widłowe spalinowe nie potrzebują przerw w pracy (z wyjątkiem tankowania). Wózki widłowe elektryczne pracują na jednej baterii maksymalnie osiem godzin, po czym wymagają wymiany akumulatora lub kilkugodzinnego ładowania.

Rodzaj magazynowanego towaru

Wózki elektryczne mogą pracować przy każdym rodzaju towaru, nawet przy materiałach wybuchowych (w przypadku obecności odpowiednich zabezpieczeń). Większość wózków spalinowych nie powinna być wykorzystywana w słabo wentylowanych pomieszczeniach czy w pobliżu żywności.

Uprawnienia operatora

Wymagane przez prawo uprawnienia operatora zależą między innymi od obecności silnika i innych parametrów wózka, jednak są niezależne od rodzaju napędu.

Cena wózka

Wózki widłowe tej samej klasy i o podobnych możliwościach z reguły będą tańsze w wariancie spalinowym, choć jest to zależne od wielu czynników – między innymi od systemu opodatkowania poszczególnych typów urządzeń w danym kraju.

Koszt eksploatacji

Zazwyczaj wózki elektryczne są tańsze w eksploatacji. Wiąże się to z wyższą sprawnością silnika elektrycznego oraz jego mniejszą skłonnością do awarii.

Możliwości urządzenia

Tej samej klasy urządzenia będą zazwyczaj oferowały podobne możliwości, choć w niektórych przypadkach jeden rodzaj napędu jest bardziej preferowany (na przykład w wózkach terenowych najczęściej stosuje się napęd spalinowy).

Trwałość

Trwałość urządzeń tej samej klasy powinna być podobna. Warto jednak zwrócić uwagę, że ze względu na dużą liczbę poruszających się części mechanicznych w silniku i układzie spalania, napęd spalinowy może finalnie okazać się bardziej awaryjny od elektrycznego. W przypadku wózków elektrycznych natomiast problem może stanowić spadek sprawności akumulatora po pewnym czasie użytkowania.

***

Jak widać, zarówno wózki widłowe elektryczne, jak i wózki widłowe spalinowe mają swoje zalety i wady, dlatego przed każdym zakupem rozszerzającym flotę przedsiębiorstwa lub przed podjęciem decyzji o wypożyczeniu danego pojazdu warto przeanalizować swoje potrzeby i wybrać model, który będzie do nich najlepiej dopasowany.

Przeczytaj też >> „Jak dobrać odpowiedni wózek widłowy do magazynu